Uuden näytelmän kuukausi -kampanja on käynnistynyt

2.11.2017

Uuden näytelmän ohjelma (UNO) toteuttaa yhdessä teatterin ammattilaisten kanssa koko marraskuun kestävän tempauksen suomalaisen näytelmäkirjallisuuden juhlistamiseksi. Uuden näytelmän kuukausi -kampanjan tarkoituksena on herättää teattereiden yleisöjä ympäri Suomen pohtimaan, mistä suomalaisessa näytelmässä on kyse. Ketkä sitä tekevät? Miltä se tuntuu, näyttää ja kuulostaa?

Kampanjan aikana tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia tutustua suomalaiseen näytelmään:

Marraskuun esityskalenteri johdattaa suomalaisen näytelmän äärelle teattereihin eri puolilla Suomea. Osallistumalla #katsonäytelmä -yleisöhaasteeseen voi jakaa jotain kokemuksestaan suomalaisen näytelmän parissa ja samalla voittaa lisää uusia elämyksiä teatterissa.

Suomalaisesta näytelmästä pääsee nauttimaan pieninä annoksina lukemalla kampanjan Facebook-sivuilla päivittäin jaettavia näytelmäsitaatteja ja tarttumalla kampanjan teattereissa jaettaviin sitaatti-postikortteihin.

Näytelmän ammattilaisten ajatteluun pääsee kurkistamaan Ammattina näytelmäkirjailija -tilaisuuksissa, jossa tekijät kertovat työstään. Jyväskylän, Turun ja Lahden kaupunginteattereissa järjestettävät yleisötilaisuudet tallennetaan podcasteiksi. Lisäksi kuukauden aikana eri teattereissa järjestetään avoimia esittelyjä ja tekijähaastatteluja ajankohtaisten näytelmien äärellä. Kansallisteatterista mukana on Okko Leon Pimeä huone.

Lisää näytelmätietoutta tarjoaa Uuno ja suomalainen näytelmä -videosarja, josta julkaistaan kampanjan aikana uusi jakso kerran viikossa nettisivuilla ja Facebookissa.

 

Ajankohtaista