Kjell Westön romaaniin pohjaava Tritonus kantaesitetään Vallilan Kansallisteatterissa

Michael Baranin dramatisoima ja Johanna Freundlichin ohjaamaTritonus tuo Kjell Westön samannimisen romaanin (Otava, 2020) Vallilan Kansallisteatteriin vaikuttavana näyttämöteoksena. Se kertoo musiikista, menetyksistä ja ulkopuolisuudesta mutta myös ystävyyden ja yhteisön merkityksestä yhä arvaamattomammaksi muuttuneessa nykytodellisuudessa.
“Intervalli eli kahden sävelen välimatka ja jännite on kuin draaman ydin pähkinänkuoressa. Tritonus-sana kuvaa jännitteistä kahden sävelen väliä, ja tässä tarinassa noita vastakkaisuuksia edustavat niin ihmiset henkilökohtaisine kamppailuineen kuin yhteisöt laajemmin. Tämä on kertomus sisäisestä ja ulkoisesta dissonanssista ja sen kestämisestä epävakaassa maailmassa”, Johanna Freundlich kuvailee.
Musiikista ammentava Tritonus on Kjell Westön kolmas kantaesitys Kansallisteatterissa
Tritonuksen runsas musiikillinen maailma vie Gustav Mahlerin sinfonioista The Waterboysin Fisherman’s Bluesiin. Osa esityksen musiikista kuullaan näyttelijöiden soittamana.
Monien kiitettyjen teatteriesitysten tekijät Baran ja Freundlich tehneet töitä myös klassisen musiikin, ja varsinkin oopperan parissa. Kansallisteatterissa on nähty aiemmin kaksi Westön romaaneihin perustuvaa menestysesitystä: Kangastus 38 (2017) ja Rikinkeltainen taivas (2019).
Työryhmä
Rooleissa Henrik Heselius, Aleksi Holkko, Maria Kuusiluoma, Petri Liski, Juha-Pekka Mikkola, Ilja Peltonen, Annika Poijärvi, Janne Reinikainen, Timo Tuominen sekä Bruno Baer ja Sofia Motturi
Ohjaus Johanna Freundlich Dramatisointi Michael Baran Romaanin suomennos Laura Beck
Äänisuunnittelu Antti Puumalainen Lavastussuunnittelu Katri Rentto Valosuunnittelu Max Wickström Pukusuunnittelu Ninja Pasanen Naamioinnin suunnittelu Minttu Minkkinen